Een brand op het bouwterrein van de Uithoornlijn nabij de Boerlagelaan zorgt ervoor dat de planning van de aanleg van de tramlijn moet worden omgegooid. De politie vermoedt dat de brand is aangestoken.
De brand op een bouwplaats langs de Uithoornlijn is vermoedelijk aangestoken – VLN Nieuws – Laurens Niezen
Door de brand, die afgelopen nacht even voor vieren uitbrak, is een aantal werkzaamheden komen stil te liggen. Woordvoerder van het bouwproject Katja Torbijn laat weten dat er geen gewonden zijn gevallen, maar somt wel een aardige lijst aan materiële schadeposten op.
Door de brand zijn delen van recent geplaatste geluidsschermen verkoold, is ernstige schade toegebracht aan de bouwkeet en is dempingmateriaal van rubber onherstelbaar beschadigd.
‘Vandaag vooral puinruimen’
Dat laatste lijkt het grootste probleem te zijn. Dit bouwmateriaal moet opnieuw worden besteld en geleverd. Dat betekent: een nieuwe planning en extra kosten. Hoe dit er concreet uit gaat zien, kan Torbijn nog niet zeggen. “Vandaag was het vooral puinruimen”, verzucht ze. “De eindoplevering lijkt in ieder geval niet in gevaar te zijn.”
Nieuwe hobbel
De Uithoornlijn zou dus nog steeds in de zomer van 2023 klaar moeten zijn. Het is niet de enige hobbel die aannemer Dura Vermeer is tegengekomen. De grondstoffenkrapte door de oorlog in Oekraïne zorgde er kortgeleden ook al voor dat Dura Vermeer de planning moest omgooien. Dat had te maken met een vertraagde levering van stalen spoorstaven.
Projectmanager Marieke Hietbrink legde toen uit wat de gevolgen waren: “De al geleverde spoorstaven zijn niet voldoende om het eerste deel van de tramsbaan af te ronden. Daarom is het helaas nodig om de trambaan twee maanden langer af te sluiten.” Of er nu ook materieel is vernield dat op dit moment moeilijk te krijgen is, weet woordvoerder Torbijn nog niet.
Onderzoek
De politie onderzoekt of de brand op het bouwterrein vannacht inderdaad is aangestoken.
De Uithoornlijn moet gaan zorgen voor een snellere verbinding met Amstelveen en Amsterdam. De lijn ligt in het verlengde van de Amstelveenlijn en heeft uiteindelijk drie haltes, waarbij de laatste in het centrum van Uithoorn ligt.
Voor de aanleg van de tramlijn is 70 miljoen euro begroot, waarvan de gemeente ruim één miljoen en de provincie ruim twee miljoen bijdraagt. De rest komt voor rekening van de Vervoersregio Amsterdam, dat weer een beroep op het Rijk doet.