Oprichters Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam) en Geert Doek (Towel Media) blijven beiden als aandeelhouders bij het bedrijf betrokken. De operationele leiding zal ingevuld worden door een team vanuit Towel, Deniz Alkaç stapt na 10 jaar op maar blijft met adviesrol betrokken bij het bedrijf.
Geert Doek, managing director en eigenaar van Towel, geeft aan dat klanten van beide bedrijven zullen profiteren van de fusie, nu know-how en slagkracht van beide bedrijven worden gecombineerd. Het doel van de fusie is dan ook om één zeer slagkrachtig productiehuis vormen. Klanten merken verder weinig van de fusie, want de wijze waarop creatieve vraagstukken en producties benaderd worden, verschilt in de kern heel weinig tussen beide bedrijven. Towel is vanuit haar basis gericht op grote volumes online en social content; Bruut Amsterdam heeft een sterk track-record in het maken van commercials en geïntegreerde campagnes.
Deniz Alkaç: “Met het samenvoegen van beide bedrijven ontstaat een echte one-stop-shop voor content. Dankzij de aanwezige interne middelen, altijd slim en efficiënt gemaakt. Met kwaliteit hoog in het vaandel én altijd passend voor ieder scherm. Precies zoals ik voor ogen had toen ik 10 jaar geleden met Bruut Amsterdam startte. Met een organisatie die groter is dan ooit, ben ik trots en dankbaar dat Geert op deze manier het merk Bruut wil voortzetten.”
De komende weken zal de integratie volledig vorm krijgen. “In essentie zijn al onze mensen echte makers, die vooral impact voor onze klanten en hun doelgroep willen realiseren”, aldus Doek. Het team van ca. 50 personen blijft in Amsterdam gevestigd. Ondanks een dalende trend afgelopen jaar in content productievolumes in de algehele markt, zijn er op dit moment erg veel lopende producties en is het aantal nieuwe aanvragen voor komend jaar al op een zeer hoog niveau.
Over Bruut Amsterdam
Bruut Amsterdam is actief sinds 2014 en werkt sindsdien met een klein team aan opvallende campagnes, door een geïntegreerde aanpak passend voor ieder scherm. Bruut Amsterdam produceerde o.a. prijswinnende campagnes (voor merken als Randstad, Lays, de Rijksoverheid), maakte de videoclip voor het Eurovisie Songfestival en droeg zorg voor de productie van de visuele overheidscommunicatie gedurende de corona crisis. De productiemaatschappij werd in 2022, met een FD Gazelle, bekroond als één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Over Towel Media
Towel, actief sinds 2013, werkt voor vele (internationale) merken (o.a. Dyson, Mentos, Interpolis), media- en reclamebureaus en publishers. Het contentbureau heeft vanuit de basis een sterk social karakter en is daarmee uitgegroeid tot de grootste zelfstandige producent van branded YouTube-series van de Benelux. Naast enkel productie richt Towel zich ook op het ontwikkelingen van volwaardige (video)content strategieën en campagnes, waarin conversie door middel van meerdere (video) lagen een belangrijke rol speelt. In de afgelopen jaren is werk van Towel veelvuldig genomineerd en bekroond met diverse prijzen (o.a. Cannes Lion, YouTube Awards, Amma Awards).
Bron: Bruut/BM
Foto: Geert Doek en Deniz Alkaç