Hoe haal je startkapitaal op? De gouden tips van de jury van HearstLab’s 100k Pitch Day in Amsterdam

Hoe haal je startkapitaal op? De gouden tips van de jury van HearstLab’s 100k Pitch Day in Amsterdam

Tamara Obradov investeert in startups en is altijd op zoek naar kansrijke innovaties die klaar zijn om de wereld in te gaan. Is het schaalbaar? Is er een geraffineerde link met technologie? Hoe sterk is het team? Dat zijn de vragen waarmee zij zich bezighoudt—ook als jurylid van 100k Pitch Day in Amsterdam, hét event voor early stage vrouwelijke ondernemers die op zoek zijn naar financiering om hun startup te laten groeien. Als mediapartner van het event vroegen wij haar om gouden tips voor de perfecte pitch.

100K Pitch Day van HearstLab

100k Pitch Day vindt plaats op 15 november en biedt 5 vrouwelijke ondernemers de unieke kans om met hun ijzersterke pitch 100k durfkapitaal te winnen. Het event is onderdeel van HearstLab Netherlands, een investeringsprogramma om de gender gap in investeringskapitaal te dichten. Dat is namelijk keihard nodig. ‘De cijfers zijn nog erger dan ik dacht eigenlijk,’ zegt Obradov. ‘Je ziet dat vrouwen misschien tussen 2-5% van het aantal deals zitten, maar als het op geld aankomt zitten ze onder de 1%. Wat betekent dat het allemaal hele kleine deals zijn.’

Sinds de oprichting van HearstLab in 2019 werden ruim 60 startups beoordeeld en de winnares van 100k Pitch Day mag zich daarbij aansluiten. De pitches worden door een deskundige jury getoetst op groeipotentieel en innovatiekracht. Obradov geeft tips hoe je je het best kunt voorbereiden.

Je hebt nog tot 5 oktober om kans te maken op een investering van 100k in jouw startup. Meld je nu aan via www.hearstlabeurope.com

Proof of concept

In het pre-seed stadium waarin HearstLab met 100K Pitch Day in Amsterdam investeert, legt Obradov uit, moet vooral je proof of concept in orde zijn. ‘Je hebt al bewezen dat je een product kunt bouwen: je pilot of minimum viable product. Je hebt wat klantvalidatie gedaan: misschien heb je al feedback van launching customers, waarna je je product verder hebt ontwikkeld. Nu is het product klaar om serieus getest te worden in de markt.”

Hoe verwerk je die punten in een sterke presentatie? Obradov schetst het ideale plaatje: ‘Een goede pitch begint met de probleemstelling: wat is de klantbehoefte. De tweede slide laat zien hoe groot dat probleem is. Dan kom je met je oplossing, slide drie. De vierde laat zien welke prove points je al hebt behaald: heb je klanteninterviews gedaan, heb je al betalende klanten, heb je tests gedaan op sociale media waardoor je weet wat het kost om een klant te converteren? Slide 5 is wat je gaat doen de komende tijd en 6 hoe je dat wil financieren—en wat het op gaat leveren. Slide 7 is je fantastische team. Wat is jullie edge en hoe goed begrijpen jouw mensen de oplossing? De laatste slide is hoeveel je op wil halen qua geld en waaraan je het wil besteden.’

‘In deze fase moet je echt je pitch op orde hebben’, zegt Obradov. ‘Wij weten dat de cijfers die je presenteert over 5 minuten de prullenbak in kunnen, want je hebt nog heel weinig bewezen en alles is nog fluïde. Maar een goede pitch laat wel zien dat je goed hebt nagedacht.’

Product-market fit

De twee punten die volgens Obradov voorop moeten staan in je verhaal zijn je cash management en je drijvers voor groei. ‘Op het niveau van HearstLab gaat het nog niet om hoe je precies wil groeien, of hoeveel klanten of omzet je wil hebben. De vraag die je moet beantwoorden is welke experiment je gaat doen met het geld om te bewijzen waar je product-market fit zit.’

”We willen weten of je een product hebt dat mensen willen hebben —stap één, en bij welk segment dat het beste past—stap twee. Het is heel belangrijk om super vroeg op zoek te gaan naar die fit, zodat je weet waar je je geld in moet investeren’, legt Obradov uit. ‘Ga praten met potentiële klanten. ‘Wat vind je hiervan? Maar wat als we dit doen? En wat is nou eigenlijk jullie echte pijnpunt?’ Onderzoek ook hoeveel ze bereid zijn om te betalen. Zo ga je stapje voor stapje je concept bewijzen.’

Coffee chat

Je manier van pitchen is volgens Obradov minstens zo belangrijk. Als je slides gebruikt, ben je geneigd te gaan lezen. Obradov adviseert om het daarom niet als pitch te zien, maar als coffee chat. ‘Vooral bij vrouwen maakt dat een switch in hun hoofd. Ineens gaan ze heel normaal vertellen [wat hun idee is]. Dan sta ik aan. Als je robotisch gaat zenden, luistert niemand meer.’

Startups met een maatschappelijke missie zijn meer dan welkom maar, waarschuwt Obradov, ‘je hoeft er geen 10 slides aan te wijden. Ik krijg heel vaak pitch decks van 36 pagina’s. Dat geeft mij een signaal dat je hoofd- en bijzaak niet goed kunt scheiden, en ik vraag me meteen af hoe gestructureerd je bent. Je moet tot de kern komen. Uiteindelijk gaat het om je executiekracht en of het een problem worth solving is. Daar wil ik alles over weten. Ik coach veel vrouwelijke ondernemers en zeg hen altijd: ga voor de spiegel staan en vertel jezelf het verhaal. Elke zin is een bullet en elke bullet is een slide. Als je dat kan, is je verhaal beknopt genoeg.’

Je hebt nog tot 5 oktober om kans te maken op 100K voor jouw startup.

Meld je aan voor de 100K Pitch Day