Zit Amsterdam straks zonder deelbakfietsen? ‘Wij zullen met andere fietsen moeten gaan werken’

Zit Amsterdam straks zonder deelbakfietsen? ‘Wij zullen met andere fietsen moeten gaan werken’

Bakfietsen van Babboe. De NVWA heeft de verkoop van bakfiesen van deze fabrikant voorlopig verboden.Beeld EVA PLEVIER/ANP

Baqme maakt gebruik van het model Babboe City. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft bakfietsproducent Babboe woensdagaviond verplicht per direct de verkoop van al zijn bakfietsen te staken. Ook moet Babboe bakfietsen met een ernstig veiligheidsrisico terugroepen.

De maatregel is slecht nieuws voor Baqme, dat juist een week eerder te horen had gekregen dat het met ingang van half juni het exclusieve recht krijgt om in de gemeente Amsterdam deelbakfietsen aan te bieden. Cargoroo, dat de afgelopen jaren de vergunning had voor deelbakfietsvervoer en 110 voertuigen had rondrijden, viste achter het net en sprak hier schande van.

Kan een tijdje duren

Volgens Souren Arakelian, algemeen directeur van Baqme, moet het bedrijf nu razendsnel op zoek naar andere bakfietsen om in Amsterdam in te zetten. Hij stelt dat de vergunning voor Amsterdam niet in gevaar komt. “Ik weet niet hoe snel het zal gaan met de NVWA en Babboe, maar ik ga ervan uit dat het wel een tijdje kan gaan duren. Wij zijn er woedend over. Wij zullen met andere bakfietsen moeten gaan werken, we waren al aan het kijken naar andere leveranciers.”

Het is de vraag hoe realistisch die oplossing is. Het bedrijf had tot woensdagavond, naar eigen zeggen, een kleine vierhonderd bakfietsen van Babboe rondrijden in Rotterdam en Den Haag. Baqme zit nu met bakfietsen die wel geld kosten, maar voorlopig niets meer waard zijn. De investering waarvoor het bedrijf zich gesteld ziet, is enorm. De bakfietsen van Babboe zijn namelijk relatief goedkoop.

Van de financiële basis van hun Amsterdamse vergunningaanvraag zal een groter deel dus richting aanschaf van nieuwe fietsen moeten gaan. Dat roept de vraag op of dit niet ten koste gaat van de dienstverlening, waaraan in de vergunning strenge eisen zijn gesteld.

Gefaseerde uitrol

Het was hoe dan ook niet de bedoeling 750 bakfietsen tegelijk te plaatsen in Amsterdam, stelt Arakelian. “Binnen een jaar wilden we op de 750 fietsen zitten. Of we straks wel kunnen beginnen in Amsterdam? Ik denk dat dit niet zo heel veel betekent voor onze uitrol.”

De gemeente is van de problemen op de hoogte, maar volgens een woordvoerder hebben die ‘op dit moment geen gevolgen voor de vergunning’. “Die gaat pas op 16 juni in en dan start Baqme met ongeveer 180 deelbakfietsen in de stad. Dat aantal wordt in een jaar uitgebreid naar 750.”

De gemeente is met Baqme in gesprek, aldus de woordvoerder. “Als mocht blijken dat zij niet kunnen voldoen aan de vergunning voor 750 bakfietsen, dan kunnen zij de vergunning helemaal of deels teruggeven of wij kunnen de vergunning intrekken. We gaan daar nu niet van uit, maar als dat wel het geval is, komt de enige andere inschrijver, Cargoroo, weer in beeld en gaan we met hen in gesprek.”

Onbegrijpelijk

Jaron Borensztajn, algemeen directeur en mede-oprichter van Cargoroo, heeft uiteraard ook gehoord van de maatregel van de NVWA. “Ons standpunt blijft dat we het besluit van de gemeente onbegrijpelijk vinden, omdat daarmee in de ontwikkeling van deelmobiliteitsmarkt een forse stap terug wordt gezet en Amsterdamse gebruikers van deelbakfietsen in de steek worden gelaten. Er wordt onnodig schade berokkend aan Cargoroo als pionier, die veel geld, tijd en kennis heeft geïnvesteerd om deelbakfietsen in Amsterdam van de grond te krijgen.”

Borensztajn stelt dat zijn standpunt altijd is geweest dat er genoeg plek is voor twee aanbieders in de hoofdstad. “Daarmee hebben Amsterdamse gebruikers iets te kiezen. Nu hebben ze dat niet en zit Amsterdam zeer waarschijnlijk binnenkort zonder deelbakfietsen.”

Over de auteur: Marc Kruyswijk schrijft al meer dan tien jaar als verslaggever voor Het Parool over wonen in Amsterdam en verkeer & vervoer in de stad.

Lees ook